Direktlänk till inlägg 19 juni 2008

Vad innebär det för mig att vara frisk från äs

Av Wanessa - 19 juni 2008 18:42

Jag tycker att det viktigaste är att ändra sina tankemönster, att sluta vara besatt. Just för mig är att vara frisk följande saker:


- inga matattacker (hetsätningar)

- ingen svält (jag hoppar aldrig över måltiderna längre)

- om efterrätt blir det ingen bestraffning i form av svält eller överdriven motion

- fasta och bra matvanor, inga förbjudna livsmedel överhuvudtaget

- att kunna ta EN kaka efter maten

- att kunna ta TVÅ kakor och inte hålla på att dö av ångest

- fasta och lagomintensiva träningsvanor, jag njuter av att sporta nu och inte ser det enbart som ett sätt att förbränna allt skräp jag ätit

- jag kan och njuter av att äta tillsammans med folk

- jag kan nu äta en normalstor portion mat med en kille (!) wow:))

- jag röker inte längre sådär maniskt för att döda aptiten (jag röker knappt överhuvudtaget, bara på fester jättesällan)

- jag håller fortfarande koll på vikten och vill gå ner några kilon (från 51 till 45kg, jag är 165 cm lång) men jag har inga deadlines och jag vet att jag är vacker som jag är. Min viktnedgång baseras just nu ENDAST på 3 nyttiga måltider om dagen + sport.

- jag tänker inte på mat och vikt lika mkt som förut, jag har bara mina vanor och rutiner som jag följer utan att analysera alltför mkt

- jag har slutat med att leva strikt under veckan och ha en "ätardag" 1 gång i veckan. jag tar dagen som det kommer och tänker på helheten istället, planerar långsiktigt

- jag har bättre självförtroende nu och vet att jag är värd ett bra liv

- emotionella kriser hanterar jag genom att gråta, prata med folk, skälla på folk eller skriva i min dagbok

- jag har inga ångestattacker längre

- jag prioriterar mina studier enormt mkt för att verkligen lyckas i livet

- jag ser till att vara sysselsatt men tycker det är ok att vara ensam ibland

- jag tillåter mig själv att vara slapp och orkeslös ibland

- jag isolerar mig inte längre så där i perioder som jag gjorde förut utan är med mina nära och kära så mkt som möjligt. Mer utåt alltså, lyssnar verkligen på mina kompisar istället för att grubbla över min vikt.


Det är det som är "att vara frisk från äs" för mig. Visst är varje dag en tyst kamp för att inte falla tillbaks med också vetskap att ju längre tid det går desto starkare blir man och desto längre bort kommer man från sina äs.

 
 
Nikki

Nikki

21 juni 2008 11:15

De lät faktiskt ganska skönt.......!
Bara en grejj som att kunna å orka(!!) fokusera på studierna...
Njut av livet!
kramen

http://bonies.blogg.se

 
Rebecca

Rebecca

21 juni 2008 15:22

Låter som jättebra punkter, ungefär så jag också föreställer mig att vara frisk. Dock är frisk för mig att slippa ha den där kampen varje dag, att allt det där kommer naturligt utan att jag behöver kämpa, att jag inte behöver oroa mig för att falla tillbaka :)

Tack! Lycka till du med, fortsätt på samma sätt så kommer du säkert slippa ha kampen varje dag!

Kram Rebecca

http://ravissant.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wanessa - 14 juli 2010 09:48

hej alla bloggare och bloggläsare! nu e jag tillbaka efter ett långt uppehåll och tänkte blogga lite då o då nu på sommaren. jag känner verkligen att jag behöver skriva av mig och kanske få stöd o läsa om andras erfarenheter av PCOs. Min gamla blogg/...

Av Wanessa - 18 september 2009 11:41


   hej igen! har inte bloggat på väldigt länge nu. Det är JÄTTEMKT som har hänt och mitt liv är ganska så annorlunda nu. Mkt att göra i skolan, är förkyld nu, svårt att läsa då tyvärr. Jag försöker att umgås med min kära partner och mina kompisar så ...

Av Wanessa - 8 augusti 2009 13:16

Är i en annan stad nu och är lite upptagen, så bloggar inte. Men det går bra för mig, peppar peppar:) Och jag läser några bloggar regelbundet. Ha en bra augusti! kram ...

Av Wanessa - 7 juni 2009 00:00

Idag har det varit en bra dag. Igår blev det lite väl mkt choklad och en sen pastarätt men idag mår jag jättebra och ska strax avsluta mitt sista skolarbete för terminen.   Slutsatser jag dragit generellt på sista tiden är många: - föräldrarna är som...

Av Wanessa - 5 juni 2009 07:51

Har nog en panikattack just nu, en mini sådan. Föräldrarna tar kål på mig, känner mig så hjälplös. Funderar över sommaren, kanske kan bo hos min sysyter och sova över hos kompisar då och då. Kan inte skita i att åka hem helt för sommarjobbet är fixat...

Ovido - Quiz & Flashcards