Alla inlägg under maj 2008

Av Wanessa - 31 maj 2008 16:27

Shit, vilket återfall jag fick nu när det var så stressigt i skolan! Sömnbrist, ångest över den sista tentan, total utmattning på det personliga planet... Allt detta resulterade i havrekakor, mango sorbet och några andra typer av godsaker som förstör ens figur:)) Jag måste verkligen jobba på mig själv, jag kan inte kasta mig över onyttig mat såfort det kör ihop sig, det kommer alltid att finnas stressiga situationer i livet!

Min nya plan är:

- ändra beteendemönster helt och hållet och inte tillåta sig godis och skräp i stressiga situationer. Då njuter man inte ens. Festlig mat heter ju just festlig - alltså på fest, när man har kul, tillsammans med andra människor.

- skärpa sig nu innan den 12 juni (då åker jag till en annan stad och är där en längre period) och dricka mina måltidsersättningar samt motionera, äta nyttigt när påsarna är slut och det viktigaste - vara glad och njuta av livet. Måste väga 50 kg innan jag åker, det är faktiskt realistiskt.

- inte hänga upp sig så mkt på vad andra människor gör, säger och tänker. Bättre självförtroende!

Dagens mattips: inte amerikanska OREO-kakor om du vill vara snygg och gå ner i vikt:)) Annars - vattenmelon är jättegott nu på sommaren!

Dagens relationer-psykologi-diskussion: är helt utmattad nu, orkar inte ens tänka på hur det blir med mitt privatliv. Så vi får ta diskussionen nån annan gång. Just nu vill jag bara må bra, njuta av mitt sommarlov och vårda min kropp med bra mat och motion. p.s Tar ett uppehåll från rökningen!! Tada!!! Ni kommer nog att bevittna ett och annat abstinens-inlägg här:)) Kommer såklart att röka lite här och var under sommaren men inte dag in och dag ut som det har varit de senaste 3 månaderna.

Dagens bild: den ryska modellen Sasha Pivovarova. Hon är en konstnär dessutom. Hoppas min motivation ocg disciplin håller nu innan 12 juni. (den måste såklart hålla hela livet, men den 12 är satt som deadline, delmål, eldprov, ngt att längta till).

Av Wanessa - 26 maj 2008 23:45

Jag har inte skrivit här på ett tag eftersom jag befann mig i en emotionell och matmässig svacka. Det blev bara för mkt av allt - tentor, viktminskning, press att vara perfekt, killproblem osv. Jag förlorade min disciplin och avnjöt saker som snickers-tårta, pasta med fiskpinnar och chilisås, bakad potatis med skagenröra. Gott var det:)) Men absolut inte värt det. Jag vägde 52 kg som minst och efter frosserierna visade vågen 55-56 kg. Aj aj aj, så jag tog steget och började med måltidsersättningarna. Nu är jag tillbaka på 53 kg och ser positivt på sommaren:)) Idag är det dag 3 med 500 kkal/dag och än så länge känns det bra. Planen är att väga 50 kg innan 12 juni, det fixar jag om jag behåller den disciplinen jag hatr just nu.

Dagens mattips: ha ha ha säger jag bara:)) äter ju ingen mat just nu men pulver/bars/smoothie/ready-to-drink/-dieten funkar bra. Jag får ju i mig alla nödvändiga näringsämnena + njuter av chokladsmaken:))

Dagens psykologi-relationer-diskussion: ja, jag kan skriva en hel bok just nu:)) Jag kan börja med att säga att jag inte är kär i någon alls just nu, mitt hjärta vilar. Jag har insett att man måste leva i verkligheten och tänka på sitt eget bästa. Jag har intagit en ganska så cynisk och bitchig inställning till "my beloved" just nu och det verkar vara det rätta att göra. Eftersom all värme, tillgivenhet och kärlek jag gav förut inte uppskattades någonstans och t o m var irriterande (!). Ja, nu är det "mitt nya jag" som gäller - målmedveten, samlad, har kontroll över mig själv, snygg och snart väger jag 50 kg. Dessutom har jag köpt en massa snygga kläder, skor och väskor att ha på sommaren. Så sommaren - here I come!

Dagens bild: Den vackra Angelina Jolie. En riktig lady vamp! På bioduken och i livet. Sådana kvinnor lämnar man inte. Man t o m lämnar sina kvinnor för en sån kvinna som henne!

Av Wanessa - 19 maj 2008 23:21

Ja, jag har haft en svacka nu i helgen. Anledningarna var många, en ogynnsam kombination. Idag har jag tagit mig upp - tränade på gym, var i skolan, åt väldigt bra (d v s väldigt lite:)). Men man kan aldrig slappna av, smällar kan komma från ett oväntat håll. Jag säger bara - hur kan människor som står en närmast såra en djupast?? Som titeln lyder, det är bara att vara stark och tro på sig själv. Men det kan vara så svårt att göra det när människor säger att man inte är värd någonting och allt dåligt man råkar ut för förtjänar man. Det enda man kan göra är att filtrera bort all skit och skriva listor för sig själv (typ: Jag är bra på följande saker... De här människorna älskar och uppskattar mig... Alla har sina brister, de här är mina... bla bla bla bla). Jag har varit på botten många gånger i mitt liv (speciellt nu i år) och är ganska immun mot en hel del skit som jag kan mötas av. Jag har faktiskt blivit bättre på att hantera kriser. Och ännu bättre ska jag bli! (helgen var inte direkt det bästa sättet att hantera negativa intryck - onyttig mat och en Sex and the city - maraton).

Dagens mattips: fun light med päronsmak (Appear). Kan dumpa hungern en aning:)). + Billigt och räcker länge!

Dagens relationer-psykologi-diskussion: man överlever verkligen allting. Man måste tänka noga på sitt eget bästa. Killar har en tendens att få oss tjejer att tycka att deras (killarnas) bästa är den ultimata lyckan för oss (tjejer). Stämmer långt ifrån alltid:)) Hoppas man inte blir hjärntvättad alldeles för många gånger i sitt liv bara, inget kul att gå igenom break ups om och om igen. "How many such things can one person survive?" säger den smarta Carrie i Sex and the city. Trots all sin kunskap har hon gråtit en hel del p g a skitstövlar till killar.

Dagens bild: den porrigaste parfymreklamen ever! Tom Ford är ansvarig för detta. Hoppas bilden blir godkänd på den här sidan:)) Jo då, den är faktiskt inte så farlig:)) Pure famine beauty!


Av Wanessa - 13 maj 2008 23:29

Jag har en stor tenta på fredag och nu gör jag mitt bästa för att klara den. Sport och mat drabbades av en två och en halv dags svacka, men nu är jag tillbaka i den hälsosamma världen:)) Var så utmattad förra veckan att jag behövde verkligen lite extra god mat. Idag var jag på gym och det var jätteskönt att köra ett ordentligt pass, känner av träningsverk redan nu:))

Dagens mattips: den nya laktosfria cream-cheesen, med smak av vitlök. Jättegott och bara 13% fett.

Dagens relationer-psykologi-diskussion: allt som inte är pure love är absolut inget att ha eller bekymra sig över. Killar kommer och går. Man måste välja ut saker som verkligen består, och de är:

- god hälsa (nyttig mat, sport och vacker kropp)

- goda studieresultat (man måste känna sig tillfredställd med sina resultat, disciplin är a och o)

- nära och kära (familjen och nära vänner finns alltid där för mig och stöttar mig hur jag än klantar mig:))

- youtube och dess underbara låtar består:))

Världen är som den är, människor gör sina val och försöker vara lyckliga. Ibland måste man offra något, sitt samvete, andra människors hjärtan men det är så det är. Man kämpar för sin plats under solen. Livet är otroligt oförutsägbar men det äe det jag gillar med det! Fast man måste alltid ha kontroll och inte låta oväsentliga saker gå ut över viktiga saker.

Dagens bild: Sarah Jessica Parker i en bröllopsklänning, underbart foto!

Av Wanessa - 6 maj 2008 22:35

Ja, nu sitter jag här och ska skriva om en bok jag läser i engelskan. Den andra uppsatsen ska vara klar tills imorgon och jag lär sitta hela natten eller be om en dag senare deadline. Skolan kommer i första hand, allt annat i andra.

Har så mkt tankar i huvudet att jag har jättesvårt att äta just nu. Nu är det sent också så det får väl vara mat först imorgon. Vikten är på 53 kg just nu, nästan nästan 52 som är jättebra! Men jag måste motionera mer för nu verkar allting ha stannat av (kroppen trivs väl med den här vikten, det gör jag med egentligen men jag vill alltid ha mer:))

Dagens mattips: tomatsoppa från Kelda. Bara 3 % fett och mkt smak. Dock tröttnar man fort. En smaksak.

Dagens relationer-psykologi-diskussion: vad ska jag säga? Allt är en enda stor röra just nu och jag tar en paus från allting och pluggar konstant. Säger bara att människor förändras inte, inte i grund i botten iaf. Det gäller bara att hitta ngn som tycker om en precis som man är, då känns allting rätt - tidpunkt, plats, utseende, ens sociala kontakter.

Dagens bild: Eva Longoria som gör reklam för ngt sportmärke. Dagens avsnitt av "Desperate Housewives" var så tragiskt att man bara fick en klump i magen, var tvungen att se på "Christine" efteråt för att slappna av.

Ovido - Quiz & Flashcards