Alla inlägg under september 2008

Av Wanessa - 30 september 2008 22:42

Universitetslivet är tufft. Jag har så mkt att göra att sommarens joggingturer och drinkar ute verkar tillhöra ett helt annat liv. Min nya grej är att begränsa ännu mer mitt redan begränsade tv-tittande. Nu är det bara Top Model 10, finalen, imorgon och Grey´s Anatomy. I fortsättnigen - strikt, bara Grey´s, Desperate housewives och Oskyldigt dömd (repris på söndagar). Inget mer! 3 timmar i veckan låter bra.

En till sak - för att inte bli frestad av Christine och Vänner så ska jag promenera varje dag mellean 19 och 20 på kvällen. Well, my life appears to be in order. Vilken kontrollfreak va:))

Maten går det fortfarande bra med, men jag ser tillbaka på tiden med 52 kg och det var såå underbart då! Fast då rökte jag som en borstbindare också:)) Nu är jag på väg ner, 4-5- kg to go till att börja med, och rökfri är jag!! Dag 25 idag utan ciggisar. Saknar inte dem speciellt mkt faktiskt. Och älsklingen tycker det är skönt att jag inte luktar rök.

Jaja, att gå ner i vikt är en lång process men jag tänker klara det nu för gott, och inte slappa till mig under mina PMS. Imorgon blir det ordentliga promenader i höstvädret.

Av Wanessa - 30 september 2008 00:17

Nu är jag frisk från min hosta. Har dessutom tappat de första efter-kolhydrat-frosseri-kilona genom att lägga om min kost. Nu äter jag bara fina grönsaker, baljväxter, nötter och en massa bra protein. Nyttigt fett är också med. Delmålet är 55 (det kommer snart) och slutmålet är 50 kg.

Det har varit så mkt med skolan den sista tiden nu att jag var verkligen rädd att jag skulle kollapsa. Men nu har jag ändrat inställningen och gör saker och ting kontinuerligt, inte springer runt helt panikslagen. Tackar mamma för det tipset:))

Helt otroligt hur viktigt det är med bra mat! Nu när jag äter bra har jag en massa energi. Men ack hur mkt kontroll allt det här kräver! Visst, jag går inte runt och suktar efter choklad men jag måste alltod planera mina måltider, kan inte bara tugga på vad som faller mig in.

Hoppas jag fortsätter att leva så nyttigt som jag gör nu. Det funkar jättebra verkligen! Min nästa utmaning är att möta månadens PMS-attack (som kommer om ca 2 veckor) med maximal kontroll över tillvaron och maten, lugna promenader och tillräckligt med sömn. Hatar hatar PMS! Men det finns alltid bra taktik för alla obehagliga situationer och jag har utvecklat en som passar just mig. Ja, om 2 veckor - upp till bevis.

p.s tack min älskling för den fina presenten och utflykten idag! 

Av Wanessa - 16 september 2008 15:52

Nu är hösten här och hur jag än kämpar så ändå känner jag mig så orkeslös och oinspirerad ibland. Har varit jättesjuk, hosta osv, tagit antibiotika och fått en massa biverkningar. Inte kul.

Har gått sådär med maten, ska skärpa mig nu när som helst. Hatar att vara såhär slapp. Jag har lärt mig att jag är den som ALLTID måste vara på topp, hatar att vara en i mängden, hatar att slappa och hatar att min kropp kräver det ibland. Vill alltid vara i centrum, för andra och för mig själv. Men men, ska väl göra det bästa av situationen. Det viktigaste är att jag verkar vara frisk nu, det med hostan. Jag har ännu än gång förstått att jag mår bäst av så mkt disciplin som möjligt - listor, scheman, deadlines. Släpper jag kontrollen en aning känner jag mig som en total loser och får ångest över precis allt. Jobbigt, men åt andra sidan så vill jag ju inte sänka mina krav och bli en slapp människa. Jag tycker om mitt liv, och jag tycker om min underbara pojkvän som kommer säkert att läsa detta inlägget ikväll och säga : "Du behöver inte ha ångest, du är underbar, min älskling!":))


Av Wanessa - 10 september 2008 14:47

Just nu är jag sjuk och äter antibiotika. Allt började med en lätt förkylning, så lätt att det inte var ngn feber eller snuva, men en helt förfärlig hosta däremot. Allt detta för att jag har nu i 8 år rökt i perioder, som en galning ibland. Jag har haft långa rökfria perioder men när jag väl rökte då rökte jag för glatta livet. Precis som mina hetsätningar förr i tiden. Ibland sammanföll dessa hemska beteenden, alltså under samma tidsperiod var min mun upptagen jämnt med kakor, glass och cigg:))

Men nu när jag hostar som aldrig förr, har jag bestämt mig att sluta för gott. Och det går jättebra att leva med den här tanken. Har inte rökt på ett tag nu och jag dör liksom inte. Finns så mkt roligt i livet förutom nikotin och tjära:)) Dessutom - har jag blivit frisk från ätstörningar klarar jag detta också.

När jag är sjuk har jag jättesvårt att äta lagom. Kroppen är trött och jag har knappt ngn energi. Hatar känslan av att man inte kan göra saker till 100 %. Men jag har inte fått ngt återfall eller så, det blev kanske mer kakor än vanligt ngn dag när det var värst med hostan och ögonen bara rann och magmusklerna smärtade av upprepade hostanfall. Jag har också ätit bra mat de här dagarna - vitaminer, frukt, proteiner av olika slag och lagad mat. Allt för att bli frisk och komma tillbaks till det aktiva livet jag är van vid, mina kära powerwalks:))

Nu ska jag ta tag i skolan, måste hinna med det basala, saker "tills imon".

Min pojkvän är underbar och stöttar mig så mkt han kan när det gäller allt. Idag kunde vi äntligen kyssas:)) (det kunde vi inte förr för han ville inte bli smittad när jag hostade så där hemskt. Men nu är det bättre som sagt, viva antibiotika:)).


Ovido - Quiz & Flashcards