Alla inlägg under februari 2009

Av Wanessa - 6 februari 2009 14:01

Så när jag la till nyttiga, långsamma kolhydrater till min kost började jag må bättre både fysiskt och mentalt. Jag var överlycklig! Så mkt mer energi jag fick! och en till sak som är och kommer nog i all evighet vara viktig för mig - jag har inte gått upp någonting!!!! jag har inte gått ner, nej, men detta för att jag inte tränade så mkt och la ner all energi på att må bra och inte banta. Jag behöll min vikt, 53 kg (vägde 52 innan nyår, gick upp över julen). Nu har jag en strategi som går ut på att äta allsidig, varierad, nyttig kost och träna bort de sista 3 kilon och äntligen nå mina 50 kg fast denna gången med hälsan i behåll. Så som rubriken säger: sluta INTE med kolhydrater! Det är inte värt det! visst, jag äter inte en massa vit bröd osv, men jag äter fullkornspasta, fullkornsris, grovt bröd och unnar mig lite onyttigt en gång i veckan. Det är MÄNGDEN och HUR OFTA man ska tänka på när det gäller "farlig mat". Bör tilläggas att jag är fortfarande nyttig och motionerar mkt. Alla livsmedel nedan är med lägsta möjliga fettprocent.


Så här äter jag nu (ett exempel på en vanlig dag):

Frukost: en liten skål med kalciumberikad sojamjölk och en handfull med Special K red berries, ett litet glas Pro Viva för magen, en grov macka med keso och gurka, en kopp te

Mellanmål: 2 knäckebröd med cream cheese och hårdost, några bitar färsk ananas

Lunch: kokt broccoli, 5 stekta köttbullar (9% fett), hemgjord hummus

Mellanmål: 2 knäckebröd med cream cheese och hårdost, ett äpple

Middag: 50 g fullkornspasta, gurka, feta ost, soltorkade tomater, oliver.


Så här tränar jag nu:

- så mkt promenad jag kan få varje dag

- styrketräning ca 40 min en gång i veckan

- motionscykel 1 timma en gång i veckan

- pilates 50 min en gång i veckan.


Det här funkar verkligen för mig. Jag är ÄNTLIGEN lycklig med mig själv!!!! Ha en bra dag allihopa och ta hand om er! kram.


Av Wanessa - 6 februari 2009 13:50

Alltså min kropp började signalera att någonting inte stod rätt till. Jag åkte dessutom på praktik och var tvungen att anstränga min kropp i vardagen mkt mer än tidigare, hjärnan var också ansträngd hela tiden och det var mkt som hände runtomkring. Jag orkade inte med någonting kändes det som, jag ville äta mer men jag har tydligen utvecklat ett mentalt spärr, jag kunde inte. Jag pratade med en psykolog och fick konstaterat att alla fobier, ormar eller kolhydrater behandlas på samma sätt - man måste gradvis utsätta sig själv för det man fruktar och jobba mkt med sina tankar. Jag hade inget val än att bita i det sura äpplet. Jag började med att titta på "jobbig mat" på ica, tänka på den i positiva termer och till slut prova på att äta av den i små mängder, i trygga miljöer, helst med människor omkring mig. Jag har också berättat allt om mitt problem och om vad jag håller på med just nu för ganska många, och fick jättemkt stöd. Allt kändes så mkt bättre med varje dag som gick. Nästa utmaningen var att ha riktigt onyttiga saker som choklad och kakor hemma och "bara ta en". Och det lyckades jag med också! Två kvällar under pmset blev det kanske lite mkt choklad men ingen hets, inga panikkänslor. Och en kväll åt jag för många kex men det var mest ett kolhydratssug som mest berodde på sömnbrist. Nu kommer nästa inlägg...

Av Wanessa - 6 februari 2009 13:37

Väldigt mkt har hänt med min kost de senste 2 veckorna. De som följer min blogg vet att jag trixat med maten på olika sätt och under perioden augusti 2008 till februari 2009 har jag hållit en strikt kolhydratfri diet (några onyttiga kvällar har det väl blivit men dem kan man räkna på sina fingrar). Jag har tappat i vikt (från ca 63 kg till 52 kg) och hamnade i ett helt euforiskt tillstånd:)) Livet lekte och målet på 50 kg var närmare än någonsin. Men min viktnedgång stannade av, jag började sakna "normal mat", så fort jag skulle äta lite grann av kolhydrater fick jag kraftiga panikattacker och utvecklat en riktig fobi mot allt som heter kolhydrater, socker och fett. Fobi och fobi men det värsta ät att min kropp började sakta men säkert brytas ned. Jag började uppleva följande:


- magproblem, så fort jag åt mer än min "svältdiet" tillät fick jag besvär

- eksem (torra spruckna händer och ansiktet började bli lite så också)

- jag har tappat jättemkt hår, måste tvätta håret varje dag för att ha ngn slags volym och har nästan aldrig utsläppt längre (inte mkt att se)

- trötthet, mer och mer med varje dag som gick

- en känsla av att jag inte är som andra ("kan inte" äta vanlig mat och lever på grönsaker, frukt, protein och baljväxter)


Jag vågar inte skriva ett långt inlägg ifall jag råkar radera allt (har hänt tidigare:)), så jag skriver flera separata inlägg.


Ovido - Quiz & Flashcards