Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

Att bli frisk från ätstörningar är en livslång process, men det är bättre att fokusera på ordet "livs-" för det har att göra med "att ha ett liv"

Av Wanessa - 18 maj 2009 08:13

Allting känns väldigt "sådär" just nu. Jag har inte fallit tillbaka beteendemässigt (jag överäter kanske lite i stressiga situationer men inga stora mängder och ingen fortsättning dagen efter heller), men känslan är densamma som förr när det gäller ångest i vissa situationer. Jag har inte gått ner någonting på sistone, väger fortfarande 57 kg och det är närmare 58 (hemska siffran) än 56 faktiskt. Fick en riktig panikångest attack igår, men slutade inte med en jättemassa mat iaf (en macka extra, lite kex och glass bara). Det som triggade igång det hela lite är, jag vet ju exakt vad det var, problemet är ju aldrig maten i sig utan:

- var stressad med att lämna in ett arbete som inte blev sådär jättebra, plus det var ganska tråkigt att skriva det

- det är ganska kallt ute för att vara slutet av maj, skittråkigt

- har gått upp jämfört med mina älskade 52 kg och det blir svårt med garderoben. Känner att jag bor i klänningar och kjolar och det är SÅÅ tråkigt att gå upp på morgonen och sätta på sig kläder, svårt att variera sig när man känner sig såhär begränsad. SAKNAR MINA STUPRÖRSJEANS!!!! det är inte talan om att köpa större storlek eftersom jag har inga pengar till det, vet att jag ska ner ändå och att köpa "de ultimata tält-tunikor-och-klänningar" som faktiskt går att använda när man är smal också har jag inte pengar till. Så hela grejen med kläder känns skit, och det är väldigt smärtsamt

- det är dessutom ganska mkt i skolan just nu och jag är ganska rädd, så jag behöver en tydlig handlingsplan just nu:) Och den är:


* att vara allmänt positiv och tro på mig själv

* att ta hand om mig på bästa möjliga sätt

* att äta exemplariskt (3 måltider per dag, nyttiga), inte småäta eller äta socker under de kommande 2 veckorna (bara 2 veckor, eftersom jag är väldigt känslig just nu, det här är ingen "ta-bort-allt-socker-period"). Jag får absolut inte äta alldeles för lite heller, utan bara lagom för en sund viktnedgång. Blir jag bjuden på ngn efterrätt i en trevlig milö kommer jag att tack ja, men jag ska inte äta sånt själv just nu bara. Det gäller just nu att bara få igång en lugn och sund viktminskning så mår jag mkt bättre och hamnar i en positiv spiral

* att ta hand om mina nära och kära, ta initiativ till att träffa kompisar osv

* motionera på ett sådant sätt att det känns behagligt och jag mår bra


Jag har verkligen förstått att det här med ätstörningar är en livslång process, men jag har lärt mig att leva med det här. Jag har eliminerat det värsta och tankarna kommer och går i perioder, stressiga perioder kommer alltid att vara hotfulla för mig, men jag vet hur man tar sig ur sånt, jag har gjort det förut och jag har en stark tro på mig själv. De här negativa känslorna som kommer ibland är BARA KÄNSLOR SOM ÄR TRIGGADE IGÅNG AV TANKAR OCH INTE MER ÄN SÅ, de kan inte skada mig på ngt sätt. Det gäller att känna på det hela och lämna dem sen. Alla har tuffa perioder. Nu ska jag gå och duscha, att sunka ner sig är det sista man får göra när man befinner sig i en deppig period. Sen ska jag läsa mina papper och strax innan jag ska gå till skolan ska jag äta en bra frukost (har inte ätit ännu för är mätt från igår kväll och tankarna snurrar för mkt). Till frukost blir det:


- ett glas ProViva (granatäpple, hallon - jättegott) och ekologiskt grönt te

- en macka med cream cheese, ost och gurka

- en banan

- rester från gårdagens grekisk sallad, jättelite kvar


I vanliga fall blir det lite mer men nu jobbar jag på att krympa magsäcken lite. Bra, jag har en plan, det gör kontrollfreaket i mig mkt lugnare och mkt mer medgörlig. Det kommer att gå bra för mig, jag vet det, jag har väldigt bra förutsättningar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wanessa - 14 juli 2010 09:48

hej alla bloggare och bloggläsare! nu e jag tillbaka efter ett långt uppehåll och tänkte blogga lite då o då nu på sommaren. jag känner verkligen att jag behöver skriva av mig och kanske få stöd o läsa om andras erfarenheter av PCOs. Min gamla blogg/...

Av Wanessa - 18 september 2009 11:41


   hej igen! har inte bloggat på väldigt länge nu. Det är JÄTTEMKT som har hänt och mitt liv är ganska så annorlunda nu. Mkt att göra i skolan, är förkyld nu, svårt att läsa då tyvärr. Jag försöker att umgås med min kära partner och mina kompisar så ...

Av Wanessa - 8 augusti 2009 13:16

Är i en annan stad nu och är lite upptagen, så bloggar inte. Men det går bra för mig, peppar peppar:) Och jag läser några bloggar regelbundet. Ha en bra augusti! kram ...

Av Wanessa - 7 juni 2009 00:00

Idag har det varit en bra dag. Igår blev det lite väl mkt choklad och en sen pastarätt men idag mår jag jättebra och ska strax avsluta mitt sista skolarbete för terminen.   Slutsatser jag dragit generellt på sista tiden är många: - föräldrarna är som...

Av Wanessa - 5 juni 2009 07:51

Har nog en panikattack just nu, en mini sådan. Föräldrarna tar kål på mig, känner mig så hjälplös. Funderar över sommaren, kanske kan bo hos min sysyter och sova över hos kompisar då och då. Kan inte skita i att åka hem helt för sommarjobbet är fixat...

Ovido - Quiz & Flashcards