Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Ännu mer tankar om dagens ideal

Av Wanessa - 24 maj 2009 17:09

Så skönt att vara igång med träningen, var på gymmet igår och så en rask promenad idag. Hälsan betyder mkt för mig, så har det faktiskt varit sen jag var 15 ungefär. Inget fel med det, tur bara att jag är normal med maten nu. Så skönt att variera sig så mkt nu, jag äter olika saker varje dag! Så mkt god mat jag gick miste om när jag var djupt inne i min ätstörning. Livet var:


- mkt färdig mat (frysta rätter, färdiga FELIX måltider, piroger, trekantsmackor från macken nära mig, mackor med konstiga pålägg, pasta med pesto)

- hetsätningsattacker då och då med mkt sötsaker (choklad i mängder, kakor, glass). Eftersom de här incidenterna åt upp mkt av mina pengar var jag tvungen att äta äcklig och tråkig mat resten av månaden sen

- mkt äta ute för att bli lite glad mitt i mitt eländiga liv

- alltid tomma kylskåp, frys och skafferi (rädsla för att äta upp allt), inga kryddor, inga såser, ja inga möjligheter till att äta en bra kost hemma

- massor av självförakt och cigaretter


Livet nu är helt annorlunda:


- mkt laga mat hemma, dels för att spara pengar och dels för att laga precis vad jag vill och utan laktos (folk ute snålar ofta på dyra saker som kyckling och grönsaker t ex)

- fullt kylskåp och skafferi (inte mkt i frysen för älskar färskt, lite bär och kyckling bara) så jag kan äta varierat, nyttigt och gott

- ALLTID frukt och grönsaker hemma som jag äter av VARJE DAG, plus alltid choklad eller annat gott ifall jag blir sugen på en liten bit eller till min "unnardag" en gång i veckan (OBS! "unnardag" är inte en matorgie:))

- äta ute mest för att ha trevligt med mina vänner, inte för att analysera sönder maten

- mkt bättre självkänsla, tar hand om mig själv, undviker människor som får mig att må dåligt.


Ja, det var en "liten" jämförelse, kan hålla på så länge, skönt att skriva av sig. Vet också att det är jättemånga där ute som har/har haft/kommer tyvärr att få problem med maten.

När jag ser på pappret hur mkt jag gick genom för att uppnå ett visst ideal tycker jag att det är hemskt att jag har utsatt min kropp och mitt psyke för allt detta. Fast jag vet ju också att det var inte pga att jag ville vara smal, det var för att JAG VILLE BLI ÄLSKAD. Allting börjar där.


Trots att jag inte gått ner så mkt än så mår jag mkt bättre eftersom jag äter jättenyttigt men inte besatt och motionerar så att jag njuter.

Imorgon kommer jag nog att ta på mig ngt fint till skolan, sånt är alltid roligt. Ha en trevlig kväll! kram




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wanessa - 14 juli 2010 09:48

hej alla bloggare och bloggläsare! nu e jag tillbaka efter ett långt uppehåll och tänkte blogga lite då o då nu på sommaren. jag känner verkligen att jag behöver skriva av mig och kanske få stöd o läsa om andras erfarenheter av PCOs. Min gamla blogg/...

Av Wanessa - 18 september 2009 11:41


   hej igen! har inte bloggat på väldigt länge nu. Det är JÄTTEMKT som har hänt och mitt liv är ganska så annorlunda nu. Mkt att göra i skolan, är förkyld nu, svårt att läsa då tyvärr. Jag försöker att umgås med min kära partner och mina kompisar så ...

Av Wanessa - 8 augusti 2009 13:16

Är i en annan stad nu och är lite upptagen, så bloggar inte. Men det går bra för mig, peppar peppar:) Och jag läser några bloggar regelbundet. Ha en bra augusti! kram ...

Av Wanessa - 7 juni 2009 00:00

Idag har det varit en bra dag. Igår blev det lite väl mkt choklad och en sen pastarätt men idag mår jag jättebra och ska strax avsluta mitt sista skolarbete för terminen.   Slutsatser jag dragit generellt på sista tiden är många: - föräldrarna är som...

Av Wanessa - 5 juni 2009 07:51

Har nog en panikattack just nu, en mini sådan. Föräldrarna tar kål på mig, känner mig så hjälplös. Funderar över sommaren, kanske kan bo hos min sysyter och sova över hos kompisar då och då. Kan inte skita i att åka hem helt för sommarjobbet är fixat...

Ovido - Quiz & Flashcards