Alla inlägg den 14 juli 2010

Av Wanessa - 14 juli 2010 09:48

hej alla bloggare och bloggläsare! nu e jag tillbaka efter ett långt uppehåll och tänkte blogga lite då o då nu på sommaren. jag känner verkligen att jag behöver skriva av mig och kanske få stöd o läsa om andras erfarenheter av PCOs. Min gamla blogg/mina tidigare inlägg handlade väldig mkt om ätstörningar. Nu har jag fått veta att de berodde helt på min sjukdom, PCOs (polycystiskt ovariesyndrom). Jag har haft sjukdomen sen själva puberteteten o mensens början, men jag o min familj tog väl lätt på d, eftersom man hoppades att den på ngt sätt inte skulle va så allvarlig o att man ändå skulle fungera ganska normalt. men så blev d inte. jag kämpade som jag kunde me enbart disciplin, men nu e d som d e, jag behöver hormontillskott livet ut. sjukdomen e obotlig, jag behöver mina p-piller för att fungera normalt. senaste uppehållet me p-pillerna resulterade i att jag mådde sämre o sämre me varje dag, månad som gick. idag e d en vecka sen jag började me min p-ring (samma hormoner och verkan som i p-piller alltså) o allting känns mkt bättre. dock har inte sötsuget försvunnit helt, o jag måste verkligen kämpa allt jag kan! idag e d "nya tag" igen o tänkte köra low carb för att tappa lite vätska o minska sötsuget. på många som har PCO funkar den metiden faktiskt har jag läst - en diet som e lik LCHF-dieten. men man behöver inte va extrem för annars blir man väldigt trött om man tar bort kolhydrater helt. idag e jag piggare än igår också så d borde bli en bra dag, hoppas jag. planen för idag är:


- frukost (inga kolhydrater)

- lite tv

- ut o gå o springa i perioder, men ganska lätt för att inte bli alltför trött, känner mig ganska svag o trött efter att ha börjat me hormoner och själva diagnosen att jag har PCOs har verkligen tagit på mig psykologiskt

- lunch (inga kolhydrater)

- lite tv/bok etc

- handla mat me mamma o pappa eftersom jag dessutom e laktos- OCH glutenintolerant så d e mkt specialprodukter som måste köpas. d om gluten fick jag också veta förra veckan i samband me PCO - riktigt jobbigt...

-middag (inga kolhydrater)


Alltså, idag kör jag helt utan kolhydrater (frukt, grönt, baljväxter tillåts), eftersom d blev glass, choklad, kex o 3 munkar igår:( Sötsuget e stort idag me känner jag men bara jag håller ut idag så blir d bättre me varje dag som går sen. jag e positiv, jag tänker inte ge upp o låta sjukdomen bli värre. även om jag kommer att gråta idag så tänker jag hålla mig till min diet o må bra. ha en bra dag allihopa!


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards